Frågor och svar

Hittar du inte din fråga?

Här har vi samlat de allra vanligaste frågorna kring lägenheter och boende. Om du fortfarande är lite osäker på din fråga kan du istället skicka in din fråga till oss. Gå vidare till: Kontakt

Intresseanmälan görs via hemsidan. Vi hör av oss om vi har någon ledig lägenhet att erbjuda. Intresseanmälan ska uppdateras var tredje månad.

Du ska ha fyllt 18 år och inte ha några betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogdemyndigheten. Du ska kunna betala hyran med din inkomst från arbete eller CSN-lån. Vi gör alltid en kreditprövning och kontaktar tidigare hyresvärd för referenser.

Du som hyr hos oss ska ha en hemförsäkring. Om du orsakar något som skadar lägenheten eller fastigheten blir du som hyresgäst betalningsansvarig.

Hushållselen betalas alltid av hyresgästen så du behöver ett eget el-abonnemang som startar den dagen du flyttar in. Värmen ingår oftast i hyran. Det är eon som är nätägare i Örebro men man kan också välja bland andra el-leverantörer.

Uppsägning ska alltid ske skriftligt. Uppsägningstiden är 3 månader och kontraktet upphör i det månadsskifte som ligger närmast efter att vi mottagit uppsägningen. Det finns en blankett att ladda ner från hemsidan. Den mailar du sen in till oss, skickar med post eller lägger i vår postbox. Skicka inte som rekommenderat brev.

Om du vill hyra ut din lägenhet i andra hand så måste du först göra en ansökan. Det finns en blankett att ladda ner från hemsidan.

Giltiga skäl för att få hyra ut i andra hand är tillfälligt arbete eller studier på annan ort, prova på samboskap eller längre utomlandsvistelse. När vi godkänt ansökan ska vi också godkänna det hyresavtal som du gjort upp med din hyresgäst. Det finns hyresavtal för andrahandshyresgäst att ladda ner från hemsidan. Tänk på att du får ta max 15 % extra i hyra om lägenheten är möblerad, och att det är du som är ansvarig för lägenhetens skick och att hyran betalas i tid varje månad. Att hyra ut i andra hand utan tillstånd är straffbart enligt hyreslagen och man riskerar även att bli av med sitt förstahandskontrakt.

Hyran betalas i förskott och ska vara inbetald senast den sista varje månad. Hyresavier skickas oftast via mail eller delas ut i postbox varje kvartal. Hyresavierna hittar du också via hemsidan när du loggar in på dina sidor.

Enligt ordningsreglerna ska det vara tyst i lägenheten mellan kl. 22-07. Vid långvarig störning är det bäst om du i första hand talar direkt med den granne som stör. Om det inte hjälper så kontaktar du Securitas/störningsjour på tel. 019-32 43 25.

Övernattningslägenheten i Mejeriet är till för de som är hyresgäster i det bostadsområdet. Det finns 4 bäddplatser, kokvrå och badrum. Lägenheten är utrustad med husgeråd och städmaterial. Sänglinne, handdukar och toapapper tar hyresgästen med själv och lägenheten ska städas efter användning. Bokning och betalning sker via hemsidan boka.se. Man betalar med kort eller Swish. Kostnaden är 300 kr /natt på vardagar och 500 kr/natt på helger.

Tvättstugan i Mejeriet kan bokas av de som bor i området. Den är till för att tvätta mattor och andra större textilier som inte får plats i tvättmaskinen i lägenheten. Man bokar via boka.se där man betalar med kort eller Swish. Kostnaden är 40 kr för 4 timmar. Den är utrustad med en tvättmaskin och ett torkskåp.

Felanmälan görs via hemsidan. Där loggar du in med ditt bank-id på dina sidor. Glöm inte att kolla så att dina kontaktuppgifter stämmer. Ange om du vill bli kontaktad för att boka en tid för åtgärd, eller om det går bra att fastighetsskötaren går in med nyckel om du inte är hemma. Hör av dig om du är sjuk eller har symtom på Covid -19 så kommer vi en annan dag.

Kontorstider

– Måndag-torsdag: 06.45-16.00
– Fredag 06.45-14.45

Stängt för frukost 9.00-9.30 och lunch 12.00-13.00