Frågor och svar
Hittar du inte svar på din fråga?
Här har vi samlat de vanligaste frågorna kring lägenheter och boende. Om du inte hittar svar på din fråga kan du istället kontakta oss.
På vår hemsida under fliken Lägenheter – Ledigt så hittar du de lägenheter som är lediga just nu. När du hittat en lägenhet som känns intressant så klickar du in på den och fyller i en intresseanmälan där. Om du går vidare i processen och det blir aktuellt för en visning så hör vi av oss.
Du ska ha fyllt 18 år och inte ha några betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogdemyndigheten. Du ska kunna betala hyran med din inkomst från arbete eller CSN-lån. Vi gör alltid en kreditprövning och kontaktar tidigare hyresvärd för referenser.
Du som hyr hos oss ska ha en hemförsäkring. Om du orsakar något som skadar lägenheten eller fastigheten blir du som hyresgäst betalningsansvarig.
Hushållselen betalas alltid av hyresgästen, så du behöver ett eget elabonnemang som startar den dagen du flyttar in. Värmen ingår oftast i hyran. Det är E.ON som är nätägare i Örebro men man kan också välja bland andra elleverantörer.
För de hyresgäster som inte redan har Telia som leverantör idag, kommer vi att övergå från vår nuvarande nätägare* till Telia och samtidigt övergå till ett öppet nät där ni kommer att ha möjlighet att välja mellan olika internetleverantörer**. Detta ger er större flexibilitet och valfrihet när det gäller internettjänster.
Då denna förändring kommer ske under en lång tidsperiod, beroende på vilken fastighet det gäller, så kommer vi att kontakta berörda hyresgäster med mer information allt eftersom det är dags för er. Har du redan fått ett brev från oss eller från din internetleverantör? Klicka här för att läsa mer.
*En nätägare äger och underhåller den fysiska infrastrukturen, som kablar och utrustning, som behövs för att leverera bredbandstjänster till en plats.
**Internetleverantören är det företag som faktiskt tillhandahåller internettjänsten och hanterar abonnemang, fakturering och kundsupport.
Uppsägning ska alltid ske skriftligt. Uppsägningstiden är tre kalendermånader och kontraktet upphör i det månadsskifte som ligger närmast efter att vi mottagit uppsägningen.
Det finns en blankett för uppsägning att ladda ner från hemsidan. Fyll i den och mejla den till oss, skicka med post eller lägg i vår postbox utanför kontoret. Skicka inte som rekommenderat brev.
Om du vill hyra ut din lägenhet i andra hand så måste du först göra en ansökan. Det finns en blankett för ansökan om andrahandsuthyrning att ladda ner från hemsidan.
Giltiga skäl för att få hyra ut i andra hand är tillfälligt arbete eller studier på annan ort, prova på samboskap eller längre utomlandsvistelse. När vi godkänt ansökan ska vi också godkänna det hyresavtal som du gjort upp med din hyresgäst. Det finns hyresavtal för andrahandshyresgäst att ladda ner från hemsidan. Tänk på att du får ta max 15 % extra i hyra om lägenheten är möblerad, och att det är du som är ansvarig för lägenhetens skick och att hyran betalas i tid varje månad. Att hyra ut i andra hand utan tillstånd är straffbart enligt hyreslagen och man riskerar även att bli av med sitt förstahandskontrakt.
Hyran betalas i förskott och ska vara inbetald senast den sista dagen varje månad. Hyresavier skickas ut via mail varje kvartal. Hyresavierna hittar du också via hemsidan när du loggar in på dina sidor.
Enligt ordningsreglerna ska det vara tyst i lägenheten mellan kl. 22-07. Vid långvarig störning är det bäst om du i första hand talar direkt med den granne som stör. Om det inte hjälper så kontaktar du CSG: 019-26 40 50.
- För boende på Mejeritorget/Mejerivägen/Längbrogatan/Dalbygatan, finns möjlighet att boka en övernattningslägenhet. Övernattningslägenheten får endast bokas av boende på dessa adresser.
- Övernattningslägenheten bokas genom att hyresgästen skickar en förfrågan till annsofie@husherren.se eller eva@husherren.se . Därefter mailas bekräftelse om lägenheten är ledig eller ej.
- Kostnad per natt är 300:- vardagar och 500:- helger/helgdag.
- En kod till lägenheten fås 1-2 dagar innan tillträde.
- Sänglinne, handdukar, toalettpapper mm står gästen själv för. Det är inte tillåtet att använda bäddarna utan sänglinne eller med sovsäck.
- Husdjur och rökning är ej tillåtet i lägenheten.
- Max antal övernattande är 4 personer.
För hyresgäster vid Mejeriet finns en grovtvättstuga som ligger mot innergården på baksidan av Mejerivägen 18A. Den är till för att tvätta mattor och andra större textilier som inte får plats i tvättmaskinen i lägenheten. Grovtvättstugan bokar man via hemsidan https://boka.se/mejeriet. Där kan man se när den är ledig och boka den tid man önskar. Ni loggar in på bokningssidan med följande lösenord: mejeriet2021. Det kostar 40 kr för 4 timmars tvätt och det betalar man med swish eller kort via boka.se. När ni bokat och betalat får ni information om kod till låset mm. Lösenordet gäller under den tid man bokat.
Felanmälan görs via hemsidan. Klicka på ”logga in” uppe i högra hörnet. Logga in med ditt bank-id. Klicka på fliken ”För hyresgäster” och välj ”Felanmälan”. Glöm inte att kontrollera så att dina kontaktuppgifter stämmer. Ange om du vill bli kontaktad för att boka en tid för åtgärd, eller om det går bra att fastighetsskötaren går in med nyckel om du inte är hemma. Hör av dig om du är sjuk så kommer vi en annan dag.
Vid AKUTA fel som inte kan vänta, till exempel vattenläckage, totalt strömavbrott och liknande, ring 0740-36 43 20, måndag – torsdag 06.45 – 16.00, samt fredag 06.45 – 14.45 (samtalsavgift 12,50 kr, efter att ni har ringt ringer vi upp er).
Övrig tid kontakta CSG: 019-26 40 50.
Kontorstider
– Måndag-torsdag: 06.45-16.00
– Fredag 06.45-14.45
– Fredag 06.45-14.45
Stängt för frukost 09.00-09.30 och lunch 12.00-13.00
Växeln har öppet vardagar 09:30-11.30